Google Analytic

Perpustakaan Digital UiTM

Infografik 3 komponen utama Model perpustakaan digital UiTM.

Repositori UiTM

The repository is a platform that contains sources of reference materials for learning and research purposes. The UiTM Library provides three repositories that provide a collection of digital materials through the repository of university institutions, Open Access and Local Content Hub.

My Knowledge Management

MyKM Portal provide the complete information search, categorization and personalization services that allow UiTM Library users to harness the collected enterprise knowledge assets from a single, logical point of access.

UiTM Institutional Repository

UiTM IR is a centre of digital collections, act as an open-access repository that collects, preserve and disseminates scholarly output by university members at Universiti Teknologi MARA.

UiTM LIBRARY MOBILE APP

With the mobile app, you can access information wherever you are and whenever you want to get the latest information on our library, access e-resources and many more.

UiTM DIGITAL SERVICES

22 UiTM Digital Services

Tuesday, November 8, 2016

Pembangunan Repositori Khazanah Melayu


Jabatan Perpustakaan Digital, Perpustakaan Tun Abdul Razak (PTAR) UiTM telah membangunkan Portal Repositori Khazanah Melayu pada tahun 2016 bersempena Konvensyen Nasional Penyatuan Bangsa pada 8 hingga 10 November 2016 bertempat di Dewan Agung Tuanku Canselor UiTM Shah Alam. Konvensyen ini diadakan bagi menyambut Sambutan UiTM yang ke 60 tahun


Portal ini telah dibangunkan oleh staf perpustakaan UiTM dan pembangunan kandungan  (content) melibatkan keseluruhan Pegawai Pengurusan Profesional PTAR dengan merujuk kepada sumber-sumber bahan berkaitan melayu dari seluruh Malaysia dan lain-lain badan agensi kerajaan. Pada tahun 2020, portal ini diberikan tanggungjawab sepenuhnya kepada Jabatan Arkib Universiti, Perpustakaan Tun Abdul Razak UiTM dalam memastikan kandungan dan penyelenggaraan sentiasa dikemaskini.



Wednesday, August 24, 2016

MAKLUMAN PENUTUPAN LALUAN PINTU MASUK UTAMA TINGKAT 2 PTAR 1

Projek naik taraf dan ubahsuai perpustakaan akan dijalankan bermula 24 Ogos 2016 yang melibatkan kawasan di tingkat 2 PTAR 1. Projek ini akan mengambil masa 8 bulan dan dijangka selesai pada Februari 2017. Oleh itu, mulai 24 Ogos 2016 pengguna perpustakaan dikehendaki menggunakan laluan masuk di tingkat 1, PTAR 1




Monday, February 1, 2016

Naiktaraf Sistem Knowledge Management (KM) Perpustakaan UiTM

 


Pada perancangan strategik Perpustakaan UiTM 2016-2020, satu pelan tindakan berkaitan naiktaraf sistem KM Perpustakaan UiTM telah dirangka. Tujuan naiktaraf ini dilakukan berdasarkan kepada perubahan teknologi dan kehendak semasa pengguna Perpustakaan masa kini. Oleh itu, satu perancangan strategik dirancang dalam memastikan perkhidmatan Perpustakaan sentiasa relevan pada masa kini dan akan datang




Monday, August 24, 2015

Bengkel Hands-On Sistem WILS Modul Serials / Article Indexing - Latihan II

 


Bahagian Pengurusan Perpustakaan Digital, Perpustakaan Tun Abdul Razak, telah menganjurkan Latihan Hands-on Sistem WILS - Modul Serials / Article Indexing pada 24 - 25 Ogos 2015 untuk Sesi Latihan 2.

Maklumat bengkel yang telah diadakan adalah seperti berikut :

  • Tarikh : 24 dan 25 (Recap) Ogos 2015.
  • Masa : 8.30 pagi – 5.00 petang
  • Tempat : Pusat IT, PTAR 1, UiTM Shah Alam
  • Sasaran : Staf yang terlibat dengan Modul Serials / Article Indexing



Tuesday, August 18, 2015

Lawatan Penandaarasan oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA), Gombak ke PTAR



Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA), Gombak telah mengadakan satu lawatan penandaarasan ke Perpustakaan Tun Abdul Razak, UiTM Shah Alam pada hari Selasa bersamaan 18 Ogos 2015. Lawatan yang dihadiri oleh pustakawan dari Bahagian Perkhidmatan Informasi, UIAM ini bermula seawal jam 9.30 pagi dan berakhir pada jam 1.00 tengahari. Bertempat di Bilik Mesyuarat PTAR, Pn. Asmah Maarof selaku Ketua Bahagian Perkhidmatan Akademik telah memberikan penerangan dan taklimat bagi tujuan tersebut.

Lawatan yang diwakili oleh 10 orang pegawai perpustakaan UIA ini adalah bertujuan untuk mempelajari dan berkongsi maklumat tentang sistem eborang dan juga "Chat with Librarian" di dalam merekodkan pertanyaan rujukan harian yang dikendalikan di Perpustakaan UiTM



Friday, August 14, 2015

Bengkel Hands - On Sistem WILS Modul Acquisition



Program : Penerangan penggunaan Modul Acquisition dalam sistem WILS oleh pembekal Libsys

  • Tarikh : 14 & 17 Ogos 2015.
  • Masa : 8.30 pagi – 5.00 petang
  • Tempat : Pusat IT, PTAR 1, UiTM Shah Alam
  • Sasaran : Staf yang terlibat dengan Modul Acquisition



Thursday, July 2, 2015

Bengkel Latihan Sistem Perpustakaan (ILMU) - Modul IRS

Bertarikh 2 Julai 2015 bersamaan hari Khamis, telah diadakan Bengkel Latihan Perpustakaan (ILMU) - Modul IRS di Pusat IT Perpustakaan Tun Abdul Razak.
  • Program : Latihan Sistem Perpustakaan (ILMU)-Modul IRS
  • Masa : 9.00 pagi - 1.00 petang
  • Jumlah Peserta : 30 Orang
  • Tempat : Bilik 1, Pusat IT Ptar Utama


Friday, March 15, 2013

Google Web Academy Opening Day

Googlewebacademy

Bahagian Employabiliti Graduan, Pejabat Jaringan Industri, Masyarakat & Alumni dengan kerjasama Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Fakulti Sains Komputer & Matematik akan mengadakan Google Open Day seperti ketetapan berikut:-

Tarikh : 15 Mac 2013
Tempat : Dewan Kuliah 3, Fakulti Sains Komputer & Matematik
Waktu : 3.00 hingga 5.00 petang

Semua warga UiTM (staf & pelajar) dijemput hadir bagi menghadiri sesi taklimat serta mendaftar untuk menyertai program Google Web Academy http://www.webacademy.com/.  Tujuan program ini adalah untuk meningkatkan kemahiran dan kebolehpasaran pelajar.  Pelajar yang berjaya menamatkan kursus akan menerima sijil Google.  

Tempat adalah terhad kepada 100 orang pelajar sahaja.  Sila semak poster:

Uitm-google-web-academy

sumber:

http://icn.uitm.edu.my/announcement/192-google-web-academy-opening-day.html

https://plus.google.com/+GoogleWebAcademy

Tuesday, March 5, 2013

Addressing Plagiarism - Technology Best Practices

Plagiarism
Best Practices: Technology in Education
Addressing Plagiarism:
Why Students Plagiarize
  • How serious is the issue of student plagiarism?
  • What motivates students to plagiarize?
  • How can educators create a culture of academic integrity?
These are three of the questions answered in Why Students Plagiarize, a 30-minute webcast featuring Jason M. Stephens, an expert on academic motivation, moral judgment, self-regulation, and cheating behavior among students. Dr. Stephens gives you the information you need to address the issue of plagiarism at your institution and provides you with some additional resources.

This is just one resource we have to help you and your colleagues manage written assignments.  Once a week over the next several months I will send you additional articles, briefs, videos and white papers to help you use technology to:

* Understand and address plagiarism
* Fully engage students in the writing process
* Teach essential 21st century skills
* Reduce grading time & effort---while providing richer feedback to students

Want to learn faster?
Click ACCELERATE and I will expedite the program so you receive these emails twice a week.

iGroup Portal User, Reseller
turnitin_sales@igroupnet.com
866-816-5046 x223
www.turnitin.com 
Turnitin

 

Thursday, February 7, 2013

ANNOUNCEMENT FROM MS ONLINE SYSTEM

20130207malaysianstandarddown

Assalamualaikum wr.wbt/Salam Sejahtera, 

Dear MS Online Subsribers,

Due to technical problem,  we would like to inform that MS Online System is currently down. We are working to rectify the situation and hope to have it resolved soon.  Any updates will be informed via email. 

Any assistance or any required MS documents, kindly email us at msonline@sirim.my and we will respond to you as soon as possible. 

We apologize for any inconvenience caused.

----------------------------------------------------------------------

Sistem MS Online sedang menghadapi masalah teknikal dan gangguan pada server utama buat masa ini.  Kami sedang berusaha mengenalpasti masalah yang berlaku dengan kadar segera. Sebarang pemberitahuan akan dimaklumkan melalui email. 

Sebarang keperluan untuk dokumen MS,  mohon email ke msonline@sirim.my bagi membolehkan pihak kami menghantarnya dengan kadar segera. 

Kami memohon maaf atas sebarang kesulitan yang dihadapi.

Marketing and Sales Section

Tel : 03 – 55446111 (Pn. Shamsidar Lokman)
 xxxx6118 ( Pn. Noor Rauna)
xxxx6357 (Pn. Bahiyah Edrak)
xxx6342 (Pn. Roslina Harun – Head of MSS)
Fax : 03 - 55446114
E-mail :  msonline@sirim.my
http://www.msonline.gov.my/ 

Wednesday, January 30, 2013

Menghadiri Majlis Perutusan Tahun Baharu Naib Canselor 2013





Perutusan Tahun Baharu Naib Canselor 2013 akan berlangsung pada:
  • Tarikh : 30 Januari 2013
  • Hari : Rabu
  • Tempat : Dewan Agung Tuanku Canselor (DATC)
Semua warga Universiti Teknologi MARA (UiTM) dengan hormatnya telah dijemput menghadirkan diri ke Perutusan Tahun Baharu ini dan bersama-sama mendengar Perutusan yang akan disampaikan oleh YBhg Dato’ Sri Prof Ir Dr Sahol Hamid Abu Bakar, Naib Canselor. Kehadiran semua warga akan didaftarkan di log latihan masing-masing secara atas talian di kaunter pendaftaran yang akan disediakan bermula jam 8 pagi

Aturcara:

MASA

PROGRAM

8.00 pagi

Pendaftaran Staf

9.15 pagi

Ketibaan VIP dan jemputan

9.50 pagi

Ketibaan Y.Bhg Dato’ Sri Prof Ir Dr Sahol Hamid Abu Bakar, FASc

Naib Canselor dan isteri, YBhg Datin Sri Prof Dr Hanizah Abdul Hamid

 

Nyanyian Lagu Negaraku dan Wawasan Setia Warga UiTM

 

Bacaan Doa

10.00 pagi

Perutusan Tahun Baharu 2013 oleh Naib Canselor

11.30 pagi

Pelancaran:

1.     Pelan Strategik IT UiTM 2013-2017

2.     Glossari Istilah Peperiksaan dan Penilaian Pelajar UiTM

3.     Dasar dan Garis Panduan Komunikasi Universiti

§   Manual Imej & Identiti Korporat Universiti

§   Manual Sistem Papan Tanda Universiti

§   Manual Pengurusan Acara dan Protokol Universiti

12.00 tengahari

Makan Tengahari & Majlis Bersurai