Google Analytic

Perpustakaan Digital UiTM

Infografik 3 komponen utama Model perpustakaan digital UiTM.

Repositori UiTM

The repository is a platform that contains sources of reference materials for learning and research purposes. The UiTM Library provides three repositories that provide a collection of digital materials through the repository of university institutions, Open Access and Local Content Hub.

My Knowledge Management

MyKM Portal provide the complete information search, categorization and personalization services that allow UiTM Library users to harness the collected enterprise knowledge assets from a single, logical point of access.

UiTM Institutional Repository

UiTM IR is a centre of digital collections, act as an open-access repository that collects, preserve and disseminates scholarly output by university members at Universiti Teknologi MARA.

UiTM LIBRARY MOBILE APP

With the mobile app, you can access information wherever you are and whenever you want to get the latest information on our library, access e-resources and many more.

UiTM DIGITAL SERVICES

22 UiTM Digital Services

Tuesday, March 7, 2017

Pembukaan Semula Laluan Pintu Masuk Utama Tingkat 2 PTAR 1

Projek naik taraf dan ubahsuai perpustakaan telah pun siap sepenuhnya pada 7 Mac 2017 dan perkhidmatan perpustakaan telah dibuka semula kepada pelajar, staf & pelanggan PTAR. Kini perpustakaan telah berwajah baru dan cantik untuk dikunjungi. Semoga memberi manfaat kepada pengguna perpustakaan UiTM





Thursday, December 22, 2016

MOOC bantu Universiti Awam jana pendapatan sendiri


Berita Harian - 21 Dec 2016 - 29

Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) menyasarkan universiti awam (UA) menjana 30 peratus pendapatan sendiri menjelang 2025 dalam usaha mengurangkan kebergantungan kepada peruntukan kerajaan. Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh, dipetik sebagai berkata, sasaran itu selaras dengan hasrat yang termaktub dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi) yang dilancarkan tahun lalu.

Pelan itu turut melaporkan kebergantungan universiti awam kepada kerajaan amat tinggi iaitu 90 peratus dan ia perlu dikurangkan sehingga 70 peratus. Justeru, KPT telah menggariskan pelan tindakan dan garis panduan yang ada dalam ‘Purple Book ’ProgramTransformasi Universiti supaya boleh digunakan oleh universiti awam dalam usaha menjana pendapatan.

Kini UA perlu lebih serius belanja dengan berhemat dan mengambil inisiatif berjimat dalam apa juga aspek yang membabitkan kewangan dan perbelanjaan yang dilakukan. UA diharap terus mempergiat usaha menjana pendapatan sendiri termasuk menggunakan kepakaran dalam bidang akademik dan penyelidikan, latihan, wakaf, sumbangan alumni, jalinan korporat perniagaan, perkhidmatan dan peruncitan di universiti masing-masing.

Seperti dimaklumi, rata-rata UA mempunyai kepakaran dalam pelbagai bidang yang boleh digunakan dalam perkhidmatan perundingan bersama syarikat dan agensi luar. Ini sekali gus memberi janaan pendapatan tambahan di samping mempromosi UA kepada pasaran global.

UA juga boleh mengambil peluang keemasan ini untuk menjana pendapatan melalui program prasiswazah dan pascasiswazah yang berkualiti tinggi. Ini dapat dicapai dengan program atas talian yang dibangunkan menggunakan platform Kursus Dalam Talian Terbuka Secara Besar-besaran (MOOC) yang kini giat dibangunkan oleh setiap UA dalam pelbagai bidang.


Hasil kursus berkualiti

MOOC membuka peluang untuk UA berusaha dalam menghasilkan kursus dan subjek berkualiti tinggi dan menitikberatkan aspek pedagogi dan gaya pembelajaran. Maka 2017, mahasiswa dari seluruh dunia akan mula mendaftar masuk dan menjalani kursus berkualiti ini dan membayar jumlah tertentu pada akhir kursus kepada universiti.

Ketika Majlis Amanat Tahun Baharu 2016, Menteri Pendidikan Tinggi turut memberi gambaran bahawa nanti seorang pelajar dibenarkan mengambil kursus ditawarkan UA pada semester pertama, kemudian mengambil subjek dari universiti swasta dan kolej komuniti pada semester seterusnya. Pada akhir tempoh pengajian, pelajar ini boleh mendapat ijazah diiktiraf dan dikeluarkan bersama oleh institusi itu.

Impian ini pastinya tidak lagi mustahil dengan ada capaian kepada MOOC yang
mempraktikkan pembelajaran fleksibel. Fleksibiliti di sini memberi kuasa autonomi kepada pelajar untuk memilih kursus yang ingin mereka pelajari, masa dipilih untuk belajar dan dengan tokoh bidang yang mana ingin mereka jadikan sebagai pensyarah dan mentor di dalam jurusan mereka.

Pembangunan MOOC juga biasanya membabitkan proses yang melibatkan tenaga kerja dan peralatan teknikal. Oleh itu, UA boleh merangka strategi menjana kewangan melalui penyewaan aset universiti kepada pihak yang ingin membangunkan MOOC atau memerlukan khidmat nasihat dalam bidang pembelajaran teradun, pembelajaran luwes dan inovasi di dalam pengajaran dan pembelajaran.

Tak pinggir mahasiswa

Dalam pada itu, UA juga tidak harus meminggirkan mahasiswa yang menjadi nadi sesebuah universiti. Dalam meneraju agenda negara, mahasiswa juga harus dilibatkan dan diberi kepercayaan bekerjasama bagi menjana pendapatan menerusi produk yang dihasilkan oleh UA.



Tuesday, November 8, 2016

Pembangunan Repositori Khazanah Melayu


Jabatan Perpustakaan Digital, Perpustakaan Tun Abdul Razak (PTAR) UiTM telah membangunkan Portal Repositori Khazanah Melayu pada tahun 2016 bersempena Konvensyen Nasional Penyatuan Bangsa pada 8 hingga 10 November 2016 bertempat di Dewan Agung Tuanku Canselor UiTM Shah Alam. Konvensyen ini diadakan bagi menyambut Sambutan UiTM yang ke 60 tahun


Portal ini telah dibangunkan oleh staf perpustakaan UiTM dan pembangunan kandungan  (content) melibatkan keseluruhan Pegawai Pengurusan Profesional PTAR dengan merujuk kepada sumber-sumber bahan berkaitan melayu dari seluruh Malaysia dan lain-lain badan agensi kerajaan. Pada tahun 2020, portal ini diberikan tanggungjawab sepenuhnya kepada Jabatan Arkib Universiti, Perpustakaan Tun Abdul Razak UiTM dalam memastikan kandungan dan penyelenggaraan sentiasa dikemaskini.



Wednesday, August 24, 2016

MAKLUMAN PENUTUPAN LALUAN PINTU MASUK UTAMA TINGKAT 2 PTAR 1

Projek naik taraf dan ubahsuai perpustakaan akan dijalankan bermula 24 Ogos 2016 yang melibatkan kawasan di tingkat 2 PTAR 1. Projek ini akan mengambil masa 8 bulan dan dijangka selesai pada Februari 2017. Oleh itu, mulai 24 Ogos 2016 pengguna perpustakaan dikehendaki menggunakan laluan masuk di tingkat 1, PTAR 1




Monday, February 1, 2016

Naiktaraf Sistem Knowledge Management (KM) Perpustakaan UiTM

 


Pada perancangan strategik Perpustakaan UiTM 2016-2020, satu pelan tindakan berkaitan naiktaraf sistem KM Perpustakaan UiTM telah dirangka. Tujuan naiktaraf ini dilakukan berdasarkan kepada perubahan teknologi dan kehendak semasa pengguna Perpustakaan masa kini. Oleh itu, satu perancangan strategik dirancang dalam memastikan perkhidmatan Perpustakaan sentiasa relevan pada masa kini dan akan datang




Monday, August 24, 2015

Bengkel Hands-On Sistem WILS Modul Serials / Article Indexing - Latihan II

 


Bahagian Pengurusan Perpustakaan Digital, Perpustakaan Tun Abdul Razak, telah menganjurkan Latihan Hands-on Sistem WILS - Modul Serials / Article Indexing pada 24 - 25 Ogos 2015 untuk Sesi Latihan 2.

Maklumat bengkel yang telah diadakan adalah seperti berikut :

  • Tarikh : 24 dan 25 (Recap) Ogos 2015.
  • Masa : 8.30 pagi – 5.00 petang
  • Tempat : Pusat IT, PTAR 1, UiTM Shah Alam
  • Sasaran : Staf yang terlibat dengan Modul Serials / Article Indexing



Tuesday, August 18, 2015

Lawatan Penandaarasan oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA), Gombak ke PTAR



Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA), Gombak telah mengadakan satu lawatan penandaarasan ke Perpustakaan Tun Abdul Razak, UiTM Shah Alam pada hari Selasa bersamaan 18 Ogos 2015. Lawatan yang dihadiri oleh pustakawan dari Bahagian Perkhidmatan Informasi, UIAM ini bermula seawal jam 9.30 pagi dan berakhir pada jam 1.00 tengahari. Bertempat di Bilik Mesyuarat PTAR, Pn. Asmah Maarof selaku Ketua Bahagian Perkhidmatan Akademik telah memberikan penerangan dan taklimat bagi tujuan tersebut.

Lawatan yang diwakili oleh 10 orang pegawai perpustakaan UIA ini adalah bertujuan untuk mempelajari dan berkongsi maklumat tentang sistem eborang dan juga "Chat with Librarian" di dalam merekodkan pertanyaan rujukan harian yang dikendalikan di Perpustakaan UiTM



Friday, August 14, 2015

Bengkel Hands - On Sistem WILS Modul Acquisition



Program : Penerangan penggunaan Modul Acquisition dalam sistem WILS oleh pembekal Libsys

  • Tarikh : 14 & 17 Ogos 2015.
  • Masa : 8.30 pagi – 5.00 petang
  • Tempat : Pusat IT, PTAR 1, UiTM Shah Alam
  • Sasaran : Staf yang terlibat dengan Modul Acquisition



Thursday, July 2, 2015

Bengkel Latihan Sistem Perpustakaan (ILMU) - Modul IRS

Bertarikh 2 Julai 2015 bersamaan hari Khamis, telah diadakan Bengkel Latihan Perpustakaan (ILMU) - Modul IRS di Pusat IT Perpustakaan Tun Abdul Razak.
  • Program : Latihan Sistem Perpustakaan (ILMU)-Modul IRS
  • Masa : 9.00 pagi - 1.00 petang
  • Jumlah Peserta : 30 Orang
  • Tempat : Bilik 1, Pusat IT Ptar Utama


Friday, March 15, 2013

Google Web Academy Opening Day

Googlewebacademy

Bahagian Employabiliti Graduan, Pejabat Jaringan Industri, Masyarakat & Alumni dengan kerjasama Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Fakulti Sains Komputer & Matematik akan mengadakan Google Open Day seperti ketetapan berikut:-

Tarikh : 15 Mac 2013
Tempat : Dewan Kuliah 3, Fakulti Sains Komputer & Matematik
Waktu : 3.00 hingga 5.00 petang

Semua warga UiTM (staf & pelajar) dijemput hadir bagi menghadiri sesi taklimat serta mendaftar untuk menyertai program Google Web Academy http://www.webacademy.com/.  Tujuan program ini adalah untuk meningkatkan kemahiran dan kebolehpasaran pelajar.  Pelajar yang berjaya menamatkan kursus akan menerima sijil Google.  

Tempat adalah terhad kepada 100 orang pelajar sahaja.  Sila semak poster:

Uitm-google-web-academy

sumber:

http://icn.uitm.edu.my/announcement/192-google-web-academy-opening-day.html

https://plus.google.com/+GoogleWebAcademy

Tuesday, March 5, 2013

Addressing Plagiarism - Technology Best Practices

Plagiarism
Best Practices: Technology in Education
Addressing Plagiarism:
Why Students Plagiarize
  • How serious is the issue of student plagiarism?
  • What motivates students to plagiarize?
  • How can educators create a culture of academic integrity?
These are three of the questions answered in Why Students Plagiarize, a 30-minute webcast featuring Jason M. Stephens, an expert on academic motivation, moral judgment, self-regulation, and cheating behavior among students. Dr. Stephens gives you the information you need to address the issue of plagiarism at your institution and provides you with some additional resources.

This is just one resource we have to help you and your colleagues manage written assignments.  Once a week over the next several months I will send you additional articles, briefs, videos and white papers to help you use technology to:

* Understand and address plagiarism
* Fully engage students in the writing process
* Teach essential 21st century skills
* Reduce grading time & effort---while providing richer feedback to students

Want to learn faster?
Click ACCELERATE and I will expedite the program so you receive these emails twice a week.

iGroup Portal User, Reseller
turnitin_sales@igroupnet.com
866-816-5046 x223
www.turnitin.com 
Turnitin